top コラムRecommended photobook27 Ishikawa Naoki "Hair" 石川直樹『髪』

Recommended photobook

27 Ishikawa Naoki "Hair" 石川直樹『髪』

2024/01/12
John Sypal

Last week I shared Naoki Ishikawa's Tokyo book- this week I’d like to take a look at his 2014 book『髪』 (hair).

 

The title is a single kanji: "kami". It denotes "hair"- but is also a homonym with kami「神」. This "kami" in the Shinto religion refers to its deities, encompassing all holy, natural  divine phenomena. 

 

It’s entirely possible to view Ishikawa’s lauded photographic explorations of our natural world and its human cultures as glimpse of the divine.  Here though, rather than transcendental vistas of faraway ranges or the secrets of remote island festivals, this book closely focuses on a single young woman with long, rich black hair that has a spirit of its own. 

 

Ishikawa’s statement (printed on a loose sheet of paper slipped into the back cover) opens with the fact that this project was a commissioned job he accepted. The woman is a model, and the book opens with her at a window seat in a train.  

 

From this nod to Nobuyoshi Araki's Sentimental Journey the book then loosely follows the standard slow-reveal flow of decades’ worth of countless “gravure idol” books in Japan: A place is visited, a (hotel) room is entered, with a turn or two of the pages clothing disappears- and yet, rather than smooth flesh -or any actual nudity- the eroticism in the air is, despite the gravure thematic tropes, how the unnamed woman's face- and later, body- is always obscured by her hair. 

 

This subversion of the idol book genre is clever. Certainly, Ishikawa’s subtle, terrific sense of humor appears in all of his books. But obfuscation of the "good parts" that men buy gravure books for is more than just a gimmick or parody.  This use of revealing / keeping hidden is a fundamental part of Japanese aesthetics and thinking; being unable to see something clearly makes it all the more alluring. 

 

Curiosity, mystery, wonderment and celebration- Such is the stuff which makes up Ishikawa's photography whether on Everest or a hotel room in Oita. Regardless the subject or location, Ishikawa's vision shows not simply a particular subject- but somehow, also the mystery of its existence.  

 

This is a book titled Kami- yet maybe it's a book on Kami, Shinto's invisible gods which reside in every natural element- the divine found in each rock and tree and, as Ishikawa here suggests, strand of hair. 

 


 

The book’s afterward was written by another photographer who deftly captured the sublime, Issei Suda. An excerpt is featured on the book’s obi:

 

"The strangeness of such an elemental thing (hair) shakes the viewer's senses. Perhaps the origin of photography is found in the view of a photographer named Naoki Ishikawa." 

 


 

On design: This is a tall, somewhat thin hardcover. The book designer chose the perfect paper stock for its cover: in just the right light its black, thread-like texture glistens.

 

Somewhat rare and definitely underrated, Kami, possessing subtle eroticism and subtle humor, is a fascinating entry into the oeuvre of adventurer/photographer Naoki Ishikawa.  

 

 

先週は石川直樹さんの『東京 ぼくの生まれた街』を紹介しましたが、今週は2014年に出版された『髪』という写真集について語ります。写真集のタイトルは漢字一文字で「髪」。文字通り「髪」を意味していますが、「神」と同音異義語であることが面白いですね。

 

石川さんが切り取る自然界や人間の文化の写真には「神」の存在を垣間見ることができ、高く評価される点のひとつでもあります。しかしこの写真集では、遥か彼方の山脈の超越的な眺めや離島の祭りの秘密ではなく、長く豊かな黒い「髪」を持つ一人の若い女性に焦点が当てられているのです。


裏表紙に挟み込まれた石川さんの文章の冒頭には「大分県の国東半島で、とある女性モデルを撮影するという仕事を引き受けたことが発端だった」と記されています。

 

 

『髪』は女性が電車の窓際の席にいる場面から始まります。荒木経惟さんの『センチメンタルな旅』のオマージュとも受け取れる一枚です。

 

本書はその後、日本の伝統的なアイドル写真集の流れをゆるやかに汲みながら進んでいきます。何箇所かの撮影地へ訪れ、ホテルの部屋に入り、1〜2ページめくるごとに服が消えていく。グラビアというテーマの中で独特なエロティシズムを放っているのは、滑らかな肉体はヌードではなく「髪」でした。すべての写真に写る女性の顔は、常に髪で隠されているのです。

 

 

 

このアイドル写真集というジャンルの転覆は巧みであり、実際、石川さんは繊細で素晴らしいユーモアのセンスを持っています。しかし、男性がこのような本を買う「良いトコロ」は、単なるギミックやパロディではありませんよね。「見せる/見せない」という使い分けは、日本人の美意識や考え方の根幹をなすものであると感じます。

 

 

好奇心、神秘、驚き、そして祝祭。エベレストであろうと大分のホテルの一室であろうと、石川さんの写真を構成している根幹は変わらないように思います。被写体や場所を問わず、石川さんのビジョンには特定の被写体だけでなく、なぜかその存在の謎も映し出されるのです。

 

神道で祀られる「八百万の神」は、岩や木、あらゆるものに神が宿るという考えですが、この本は髪の毛の一本一本に宿る「神」についての写真なのかもしれない…と思ってしまうほどです。

 

 

この本のあとがきを書いたのは、崇高なものを巧みに捉えたもう一人の写真家、須田一政さんです。本の帯に抜粋が掲載されています。

 

  • 「素であることの奇妙さが、見る側の感覚に揺さぶりをかけてくる。もしかしたら、石川直樹という写真家のこの視点に写真の原点があるのかもしれない。」
  • ――須田一政

 

本のデザインは背が高くやや薄いハードカバーなのですが、光の加減で黒い糸のような質感が、女性の髪の様にキラキラと輝きます。数々の冒険を経た写真家・石川直樹の作品群の中でも、この『髪』は独特なエロティシズムと絶妙なユーモアを併せもつ、魅力的な作品です。

 

 

関連記事

PCT Members

PCT Membersは、Photo & Culture, Tokyoのウェブ会員制度です。
ご登録いただくと、最新の記事更新情報・ニュースをメールマガジンでお届け、また会員限定の読者プレゼントなども実施します。
今後はさらにサービスの拡充をはかり、より魅力的でお得な内容をご提供していく予定です。

特典1「Photo & Culture, Tokyo」最新の更新情報や、ニュースなどをお届けメールマガジンのお届け
特典2書籍、写真グッズなど会員限定の読者プレゼントを実施会員限定プレゼント
今後もさらに充実したサービスを拡充予定! PCT Membersに登録する