top コラムRecommended photobook25 Shigeru Yamazaki 山崎 茂『Weekend』

Recommended photobook

25 Shigeru Yamazaki 山崎 茂『Weekend』

2023/11/03
John Sypal

Published this year by Sokyusha, Shigeru Yamazaki’s latest book Weekend is divided into two eras. 

The first is a set of pictures were taken from 1974 to 1977, presumably on weekends, when Yamazaki was a college student. His backstreet camera wanderings from these three years proved fruitful. He’s made three fine photobooks from them. I've shared two on PCT already: The Station (1974-1977) https://photoandculture-tokyo.com/contents.php?i=1453 and Asakusa 1974 ( https://photoandculture-tokyo.com/contents.php?i=2809 )

 

Weekend is mainly comprised of snapshots in and around Tokyo’s unpretentious shitamachi areas, along paths which snake through Asakusa and Ueno and down into Ginza. It sure looks like no matter which street Yamazaki decided to amble down, something worth photographing appeared. Turning the pages, there’s a particular vibrancy which repeatedly caught Yamazaki’s eye. His photographs are populated by Tokyoites found in a sort of blessed idleness. Rather than conveying action or drama, his pictures are evidence of his appreciation for the essence of the city’s people- a feeling of curiosity, respect and admiration that is crisply straightforward- something that never becomes preachy or syrupy.  

Crowds and groups have their own dynamism, and in his pictures most of these people simply be enjoying one another’s company. There are very few people in them seen alone. Or if they are, they don’t seem to be lonely. Societal cohesion? Good vibes? Well, the weekends then were no doubt good times- and a good time to have time to be out taking photos. But for Yamazaki, time was running out.

 

Note that both The Station and the first part of Weekend end in 1977.  

 

The book's publisher, Michitaka Ota, told me this was the year Yamazaki graduated college and found employment in a company.  In 1977 this talented and promising photographer put his camera down to begin life as a salaryman. So it goes.

 

 

Part two of Weekend picks back up some thirty-eight years later in 2015. 

Yamazaki, having entered/earned his retirement now had the time- and a new digital camera- to slip back into Tokyo’s streets.  

 

These streets- this post-retirement, pre-pandemic & pre-olympic, smartphone-saturated, international-touristed Tokyo- cleaned up and straightened out, it is near unrecognizable from the warmth and polyester charm of the mid 1970s. Tokyo had changed, and yet, Yamazaki’s appreciation for its people hadn’t.  His pictures from the late 2010s reveal a continued fondness for crowds and smiles- a photographic interest in how people wait alone and how they converse together at a bus stop or pedestrian promenade on a Sunday Ginza afternoon. 

 

Things are ok, and even if they might not seem like it, well, just hang on till the weekend.   

 

About the book: While his earlier books had print runs of a mere 25 copies, this humble square hardcover is an edition of 350. It’s an essential part of a Tokyo photobook collection, and I suggest getting a copy while you can. 

https://www.shashasha.co/en/book/weekend

 

 

今年、蒼穹舎から出版された山崎茂さんの最新写真集『Weekend』は、2つの時代に分かれています。

 

ひとつは、山崎さんが大学生だった1974年から1977年にかけて、おそらく週末に撮影された写真の数々で構成されています。3年間の路地裏カメラ放浪が実を結んだものですが、この期間に撮影された写真は、すでに本作を入れて3冊の素晴らしい写真集となっています。PCTではすでに2冊を紹介しました。

13 山崎茂『The Station 1974-77』 

23 山崎茂 『浅草1974』

 

『Weekend』は、東京の気取らない下町や、浅草や上野、銀座を通る小道でのスナップが中心です。

 

 

1970年代、山崎さんはどの道をぶらぶらしていても、フォトジェニックな人々や瞬間と出会っています。いい時代だったように思います。

 

 

ページをめくると、山崎さんの目に何度も飛び込んでくる活気が見て取れます。彼の写真にはある種の祝福された怠惰の中にいる東京の人々が写っています。アクションやドラマを写すというよりも、当時の日本人の本質、つまりは好奇心や尊敬、賞賛といった感情をストレートに撮っていたのです。

 

 

群衆や集団には独自のダイナミズムがあり、彼の写真では、ほとんどの人々がただ互いに楽しんでいるように見えます。誰かが一人でいることはほとんどありません。あるいは、いたとしても孤独には見えないのです。社会の結束力がそう見せるのか? 70年代的な雰囲気か、チャーミングな時代だったのか? 当時の週末は間違いなくいい時間(タイム)だったし、写真を撮りに出かける時間(タイム)もありました。しかし、山崎さんは1977年「タイムアウト」になってしまったのです。

 

『Weekend』を出版した蒼穹舎の太田さんから聞いたのですが、1977年に山崎さんは大学を卒業し、企業に就職しました。才能と将来を嘱望された写真家はカメラを置き、サラリーマン生活を始めました。そういうもん、です。

 

でも、それで終わりではありませんでした。『Weekend』もうひとつのパートは、それから約38年後の2015年から再開されました。

 

 

定年を迎えた山崎さんは、時間と新しいデジタルカメラを手に、再び東京のストリートに足を踏み入れました。定年退職後、パンデミックや東京オリンピックがあり、スマートフォンが普及し、海外観光客で賑わう東京の街はどう変わってしまったのか?

 

山崎さんの東京や東京人に対する評価は変わっていません。時代が変わっても、レンズで向かい合う人々や瞬間はまだまだあったのです。

 

 

ライフ・ゴーズ・オン。日常生活はいろいろあって、明日はくる。週末がくる。

 

写真には終わりがありません。写真家生活はいつでも始まったり、再生できるものです。カメラや路地が、待ってくれているはずなのです。

 

以前の山崎さんの写真集がわずか初版25部だったのに対し、この正方形のハードカバーは350部。東京のストリートスナップ・コレクションには欠かせない一冊です。

 

 

  • Shigeru Yamazaki "Weekend"
  • Sokyusha, 2023
  • Ed. 350
  •  
  • 山崎茂写真集 「Weekend」
  • 発行:蒼穹舎
  • 発行日:2023年4月4日
    仕様:B5変型、上製本、モノクロ120ページ、作品111点、350部
    編集:大田通貴 
    装幀:加藤勝也
  • 価格:4,000円+税
  • http://tatara.sun.bindcloud.jp/sokyusha.com/detail/pg4820404.html

関連記事

PCT Members

PCT Membersは、Photo & Culture, Tokyoのウェブ会員制度です。
ご登録いただくと、最新の記事更新情報・ニュースをメールマガジンでお届け、また会員限定の読者プレゼントなども実施します。
今後はさらにサービスの拡充をはかり、より魅力的でお得な内容をご提供していく予定です。

特典1「Photo & Culture, Tokyo」最新の更新情報や、ニュースなどをお届けメールマガジンのお届け
特典2書籍、写真グッズなど会員限定の読者プレゼントを実施会員限定プレゼント
今後もさらに充実したサービスを拡充予定! PCT Membersに登録する