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Exhibition Report

Vol.34 Bharat Sikka / バハラ・シッカ「SOUVENIR SHOP」

2024/09/06
John Sypal

Souvenir Shop – what a wonderful title- is a crisp, multi-layered photographic poem of travels to Japan by New Delhi based artist Bharat Sikka and his sixteen-year-old daughter, Mannat. The work, currently presented as an exhibition at Super Labo in Tokyo, is a visual result- an ultimate souvenir- of their two first visits to the country.

 

Stepping into the exhibition, I immediately fell for Sikka’s work. The subjects and locations are certainly Japan, but the series enjoys a freshness not found in either the generally espoused tropes of Instagrammish “Travel Photography” or the recent Japanophiliac Provoke-y stuff of contrasty Shibuya crossings and Golden-Gai alleys. Rather than an illustrated collection of pre-arrival expectations, Souvenir Shop is a rare, multi-faceted collection of images made in/of Japan that reflect a uniquely authentic curiosity. 

 

Pinned directly to the gallery walls, the large monochromatic prints are at first glance deceptively simple. Simple here does not mean “easy” or somehow dismissible. While one familiar with Japan will quickly identify popular subject matter, the experience is enhanced through gradually revealed connections between the photographs. Each image echoes aspects of its companions. 

 

Sikka’s pictures- crisp landscapes, details of backstreets, and even what I think is a factory-fresh love doll(?)- have a directness and elegance which denies that usual sort of othering-preciousness so much popular non-Japanese, Japan Photography mistakes for meaning. While they are often strikingly beautiful photographs, his images never attempt to explain or aestheticize the country. 

 

Interwoven is a hint of a wry, subtle subversion. On book cover is a top-down look at colorful sushi-shaped candies in stark black in white. Inside, Mt Fuji with just the Lawson, and origami cranes made from prints of his pictures. The series also contains pictures upon which Sikka has painted over or taped together. In some he’s removed the center subject matter with a pair of scissors - the very sort of thing people make an effort to go to see and take a picture of. These altered images may escape one’s first glance. Like Japan itself, looks can be deceiving. 

And yet, also like much of Japan, in here nothing is truly hidden, if you know how to look.  

 

While it might be beyond the interest of the average tourist, how interesting it would be if Souvenir Shop was stocked in Narita airport departure-gate gift shops…

 

 

本作「SOUVENIR SHOP」は、インド・ニューデリーを拠点に活動するアーティスト、バラット・シッカと彼の16歳の娘・マンナットによる、日本への旅を鮮明で多層的な写真詩で表現した作品です。現在、東京のSUPER LABO STORE TOKYOで展覧会が開催されているこの作品は、2人が初めて日本を訪れた際の視覚的な成果であり、究極のお土産(SOUVENIR)です。

 

ギャラリーに足を踏み入れると、私はすぐにシッカさんの作品に魅了されました。被写体や撮影場所は確かに日本なのですが、このシリーズは、Instagramなどで一般的に支持されている「旅行写真」や、最近の渋谷の交差点やゴールデン街の路地を撮る日本好きの海外観光客、また「Provoke」に影響を受けた写真家とは違う「新鮮さ」を楽しんでいるように感じます。

 

 

写真集『SOUVENIR SHOP』を見ても、来日前から期待する日本のイメージを捉えるというよりも、実際に日本で作者が感じた独特の好奇心を反映していることがわかります。珍しい多面的なイメージのシリーズです。

 

 

 

ギャラリーの壁に直接ピンで留められた大きなモノクロームのプリントは、一見すると騙されるようにシンプルです。ここでいうシンプルとは「簡単」「単純」という意味ではありません。日本に馴染みのある人なら、人気のある題材であることはすぐにわかるでしょうが、写真同士のつながりが徐々に明らかになることで、その体験はさらに深まります。それぞれの写真と写真が呼応しているのです。

 


モノクロの鮮明な風景や路地裏のディテール、そして工場で作られたばかりのラブドールと思われる人形などを見ると、外国人に人気のある日本写真にありがちでエレガントなものだと感じるかもしれません。それらは目を見張るほど美しい写真であると同時に、シッカさんは決して日本という国を説明したり、ただただ美化しようとしていないのが魅力のひとつです。

 

そこには軽妙で、微細な倒錯の気配が織り込まれています。本の表紙は、白と黒を基調とした色とりどりの寿司型キャンディーを俯瞰で撮影したものです。中身は、話題になった「富士山のローソン」や、シッカさんの写真プリントで作った折り紙の鶴のオブジェ、また絵の具を塗り重ねたり、テープで貼り合わせたりした写真もあります。中央の被写体をハサミで取り除いたものも入っています。

 

これらの加工された画像は、一見しただけではわからないかもしれません。外国人にとって「日本」そのものがそうであるように、見た目は欺くことができるのです。

 

 

しかし、探し方さえ知っていれば、本当に隠されているものは見つけることができるのです。 

 

一般のインバウンド観光客にはとって、この作品はちょっと難しい側面があるかもしれませんが、成田空港の出発ゲートの土産物屋(SOUVENIR SHOP)でこの写真集を販売したら面白いですね。

 

 

Bharat Sikka / バハラ・シッカ「SOUVENIR SHOP」

会期 : 2024年8月24日(土)〜9月15日(日)

時間:12:00〜18:00

休廊日:月曜、火曜

会場 : SUPER LABO STORE TOKYO
住所:東京都千代田区神田猿楽町1-4-11

https://www.superlabostoretokyo.com/2024/08/bharatsikka-souvenirshop/

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