top コラムExhibition ReportVol.29 Tsutomu Yamagata "My Little Cosmos" 山縣 勉「私の小さな宇宙」

Exhibition Report

Vol.29 Tsutomu Yamagata "My Little Cosmos" 山縣 勉「私の小さな宇宙」

2024/03/08
John Sypal

Photographer Tsutomu Yamagata says that, stuck at home in 2020 with scissors and glue and an apartment full of his photos and old magazines, the collages that comprise his new series "My Little Cosmos" came about from a combination of pandemic anxiety mixed with the odd dreams he’s seen since childhood.

 

The resulting body work, now on display at Zen Foto Gallery in Roppongi, is a fascinating collection of images made from snippets from a myriad of materials- newspapers, vintage magazines, and prints from Yamagata’s archives. “My Little Cosmos” is also a departure from the more “straight” photographic approach his work has previously centered on.

 

The smaller of the collages are glued to standard sketchbook pages. While some consist of dozens and dozens of tiny elements others get their point across with less than five. Doodle-like ink lines feature in some, and the repeated elements of faces, waves, and fleshy female forms found in all of his creations indicate a subconscious freely at work.  Or, if not work, at play. 

To me they evince those moments of “zen” a collagist can find themselves in as the image they are working on seems to assemble itself. Indeed, most of the pieces possess a visual composition that suggests a creator with a mental state concerned not with the rules of graphic design, but one able to subconsciously echo waveforms and radial spoke and wheel patterns found in nature.  

 

“Attempting to recreate my dreams, I stared at the fragments of paper scattered around my room, cut them out with scissors and glued them together. This process calmed my anxiety and opened my mind to the outside world.”

 

 

As a fellow collagist, I can personally attest to the spirit-calming nature the act of cutting and pasting can have. The creative act is zen-like- and what’s hopefully revealed through these little paper worlds can help an artist- and ideally viewers- better deal with the Big One.

 

Also-- while the show is up, Yamagata will be working on new collages there in the gallery each Friday and Saturday. 

 

A book, “My Little Cosmos” has been published to coincide with this exhibition. This spiral-bound softcover collection measures 257 × 370 mm- the size of his original sketchbook.  It’s also his forth with Zen Foto- while in the gallery definitely spend some time with his earlier books. I particularly suggest 2019’s “Surveillance”. For this project Yamagata lent an infrared/night vision trail camera to young women in Tokyo. They- consensually and collaboratively- set the camera in their apartments and went about their lives while it silently took a photo every few seconds. The images for the final work were selected- perhaps you could saw “snipped out and pasted together” by the subjects and Yamagata. (Some of these pictures are re-worked into “My Little Cosmos”.)

 

Come to think of it, photography in general is one big and ongoing collage of time…

 

 

写真家・山縣勉さんの新シリーズ「私の小さな宇宙」は、自身の写真と古雑誌で構成されたコラージュ作品です。2020年、自宅でハサミと糊を手に、パンデミックへの不安と子供の頃から見てきた奇妙な夢の組み合わせから生まれたのだといいます。

 

現在、六本木のZen Foto Gallleryで展示されている作品は、彼のこれまでの「ストレート」な写真作品とは一線を画す、巧妙な仕上がりとなっています。これらの新しいコラージュは、新聞、ヴィンテージ雑誌、山縣さんのアーカイブからのプリントなど、無数の素材からの断片を組み合わせた視覚的に興味深いものです。

 

 

展示されているコラージュは、普通のスケッチブックのページに糊付けされています。何十もの小さな要素で構成されているものもあれば、5つほどの組み合わせで言いたいことが伝わるものもあります。「落書き」のようなインクの線が特徴的なものもあれば、顔や波、肉感的な女性のフォルムが繰り返し描かれているものもあります。

 

どの作品を見ても、潜在意識が自由に「働いている」ことを示しているようです。 「働き」というより「遊び」が近いかもしれません。

 

 

作家がハサミで形を切り取り、それぞれを貼り合わせ、イメージがひとりでに立ち上がっていく過程は、「禅」の瞬間を思い起こさせます。実際ほとんどの作品は、グラフィック・デザインのルール(映像構成)ではなく、自然界に見られる波形や放物線を想起させるものです。作者も無意識のうちに、自身の精神状態を反映させた視覚的要素を含んでいるように感じました。

 

 

ギャラリーから家に帰ってきて、私は散らばった紙片をひたすら眺め、ハサミで切り取り、糊で貼りつけ、夢の再現を試みました。この一連の作業は私の不安を落ち着かせ、心を外界に向かわせてくれました。

 

同じコラージュ好きとしても、「切り貼り」という行為には精神を落ち着かせる効果があると思います。創造的な行為は禅のようなものであり、行為によって創られた個人的で小さな紙の「宇宙」は、アーティストや鑑賞者が現実の「世界」にうまく対処する助けになるかもしれないと感じさせてくれます。

 

この展示が開催されている間、山縣さんは毎週金曜日と土曜日にギャラリーで新しいコラージュ作品を制作する予定だそうです。

 

 

この展覧会にあわせて、写真集『私の小さな宇宙』が出版されました。257mm×370mmのスパイラル綴じソフトカバーで、彼のオリジナル・スケッチブックと同じサイズです。これは山縣さんがZen Fotoから出版した4冊目の写真集でもあります。

 

 

ギャラリーにはこれまで出版された4冊すべて置いてありますが、2019年の『Surveillance』もおすすめです。このプロジェクトで山縣さんは、東京の若い女性たちに赤外線/暗視追跡カメラを貸し出し、コラボレーションしたプロジェクトでした。彼女たちは同意の上、共同作業でアパートにカメラを設置し、カメラが数秒おきに無言で写真を撮るという生活をしていたそうです。この作品も、最終的には被写体と山縣さんによって「切り取られ、貼り合わされた」と言えるかもしれません。これらの写真の一部は最新作『私の小さな宇宙』に再収録されています。

 

 

考えてみれば、写真というのは「時間」のコラージュなのです。

 

 

関連記事

PCT Members

PCT Membersは、Photo & Culture, Tokyoのウェブ会員制度です。
ご登録いただくと、最新の記事更新情報・ニュースをメールマガジンでお届け、また会員限定の読者プレゼントなども実施します。
今後はさらにサービスの拡充をはかり、より魅力的でお得な内容をご提供していく予定です。

特典1「Photo & Culture, Tokyo」最新の更新情報や、ニュースなどをお届けメールマガジンのお届け
特典2書籍、写真グッズなど会員限定の読者プレゼントを実施会員限定プレゼント
今後もさらに充実したサービスを拡充予定! PCT Membersに登録する