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Exhibition Report

Vol.27 Risa Uzuki "Opaque Beast" 卯月梨沙「不透明なけもの」

2023/12/08
John Sypal

「不透明なけもの」-Opaque Beast- is Risa Uzuki’s exploration of a fellow artist- an unnamed thirty-year old Nihon-ga painter who shifts between form and age with paranormal ease. She appears in the pictures as muscle and bones and sinew and taut flesh- one moment a child, the next a contorted crone or a slippery, grinning nude mystic. She possesses a feminine, atavistic presence that distorts immediate reality- her aura creates ripples of eros shadowed by a lingering sense of dark magic.

 

How much of this sensation is the subject’s essence and how much is the result of Uzuki’s sensibilities is for the viewer to decide. Uzuki told me that the woman in the photographs explored her time before the camera as a form of self-portraiture. Both collaborators seem drawn to a murky boundary between subject and self. 

 

There is another spirit at play- in addition to the two women, photography, or at least its gods, are given space to work their magic. Uzuki channels these spirits through her standard lens and uncropped, black and white prints. Her pictures appreciate the phenomena which these photo gods reveal when given free rein and respect. This combination of interest in mysteries and contradictions of individuals and medium allows the work to transcend the typical gender/political messages which so many contemporary photographers tie themselves down with. Freed from words and politics and explanations and excuses, Uzuki’s photography feels positively, somewhat unsettlingly, fresh.

 

The exhibition was held at Gallery Niepce, a small space tucked away on the second floor of an old apartment building in Shinjuku. In a cozy place like this the size and number of Uzuki's prints could have felt a little overwhelming but this impact was tempered through the use of a dimmer, orange glow for lighting. This illumination method heightened the mystery of the images.  Shadows, praised. 

Junichiro Tanizaki would have approved.

 

Along the east wall were three Nihon-ga pieces by the subject of the photographs. The pairing worked well, since the self-portrait elements in the paintings reverberated in tune with the photographs that surrounded them. 


Uzuki has recently self-published a book of this work. On its white, cloth-bound cover is the title- penned by the subject of the photos. Its sequencing is brilliant- this is one of my favorite books of 2023. 

 

There is no doubt the Risa Uzuki’s photographs will have an impact in the coming years. With the right publisher- and an editor that knows enough to step back and let her work her magic- her future photobooks will be welcome contributions to the world. 

 

 

「不透明なけもの」は、写真家・卯月梨沙さんが、超常現象のように姿を変える30歳の日本画家を撮った作品です。被写体である彼女は写真の中で、筋肉や骨、筋や張りのある肉として登場し、ある瞬間には子供、次の瞬間には歪んだ老婆のように年齢を行き来し、ある場面はぬるぬるとした神秘的な裸体となっています。陰をまとった女性の不思議なオーラは、日本の古典的な表現とも相まって、エロスの波紋を生み出しています。

 

 

この感覚のどこまでが被写体の本質で、どこからが卯月さんの感性の結果なのかは、見る人が決めることでしょう。卯月さんによれば、写真の中の女性はセルフポートレートの一形態として、カメラの前の自分の時間を探求しているのだといいます。二人による共演は、被写体と自己の境界の曖昧さに惹かれているようです。

 

二人の女性に加え、その写真には神々が魔法をかける場所を与えられているようです。卯月さんは、標準レンズとノー・トリミングのモノクロプリントを通して、これらの精霊を導いているのです。彼女の写真は、そんな写真の神々が現れたときに見せる"現象"を反映しているかのようです。

 

 

個人・媒体の神秘・矛盾への関心という組み合わせは、現代の多くの写真家が自らを縛り付けてしまう典型的なジェンダー/政治的メッセージを超越することを可能にしています。言葉や政治、説明や言い訳から解き放たれた卯月さんの写真は、積極的で、どこか落ち着かないほど新鮮に感じられます。


展覧会は、新宿・四谷の古いアパートの2階にひっそりと佇む小さなスペース、ギャラリー・ニエプスで開催されました。このようなこぢんまりとした場所において、卯月さんの作品サイズと点数に圧倒されてしまうように感じるかもしれませんが、薄暗いオレンジ色の照明を使うことでそのインパクトを和らげていました。このライティング方法もイメージの神秘性を高めていました。やっぱり、陰翳が礼讃されているのです。谷崎潤一郎も認めるものでしょう。

 


東側の壁沿いには、写真の被写体である画家による3点の日本画が展示されました。絵の中の自画像の要素が、それを囲む写真と同調し、反響していました。

 


卯月さんは今年、同名の作品集を自費出版しました。白い布張りの表紙には、被写体直筆のタイトルが書かれています。その配列は見事で、2023年の私のお気に入りの一冊になりました。

 


写真家・卯月梨沙の写真が今後数年間で衝撃を与えることは間違いないでしょう。適切な出版社と、一歩引いて彼女の魔法に任せるだけの十分な知識を持った編集者がいれば、彼女の今後の写真集は世界に歓迎されると思います。

 

 

  • Risa Uzuki "Opaque Beast"
  • Gallery Niepce Nov.28 – Dec.3, 2023
  •  
  • 卯月梨沙「不透明なけもの」
  • ギャラリーニエプス
  • 2023年11月28日〜12月3日
  • https://www.niepce-tokyo.net

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